VOT DE LES PERSONES QUE RESIDIXEN PERMANENTMENT A L'ESTRANGER

VOT DE LES PERSONES QUE RESIDIXEN PERMANENTMENT A L'ESTRANGER

Sol·licitud de vot per als espanyols que resideixen a l'estranger (CERA): (PDF) CastellanoCatalàGalegoEuskeraValencià

Els espanyols i les espanyoles que residisquen permanentment a l'estranger i que estiguen inscrits en el Cens de Residents Absents a l'Estranger (CERA) podran votar en les eleccions a Corts Generals, per a això, s'entendrà que la sol·licitud que va fer per a les eleccions a Corts Generals de l'abril és vàlida, si no ha canviat la seua situació des d'aleshores.

Recorde: no caldrà fer la sol·licitud si ja ho va fer en les Eleccions Generals a l'abril i la seua situació no ha canviat des d'aleshores.

Si en les anteriors eleccions no en va fer la sol·licitud, ha de fer el següent:

  • Omplir l'imprés de sol·licitud que li remetrà l'Oficina del Cens Electoral, o que podrà obtindre del web del Ministeri d'Afers Exteriors i de Cooperació o descarregar-lo ací No s'oblide de signar-lo.
  • Acompanyar l'imprés de sol·licitud d'un dels documents següents:
    • Fotocòpia del DNI.
    • Fotocòpia del passaport expedit per les autoritats espanyoles.
    • Certificació de nacionalitat (d'expedició gratuïta pel consolat o l'ambaixada en què estiga inscrit).
    • Certificat d'inscripció en el Registre de Matrícula Consular (d'expedició gratuïta pel consolat o l'ambaixada en què estiga inscrit).
  • Remetre-ho tot al més prompte possible i, en tot cas, no més tard del dia 19 d'octubre a la Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral de la província en el cens de la qual estiga inscrit o inscrita a Espanya. Pot consultar les adreces ací.

    L'enviament de la sol·licitud també es podrà fer de manera telemàtica, si l'interessat accedix al procediment "Sol·licitud de vot CERA" publicat en la seu electrònica de l'INE i acredita la identitat per mitjà d'un certificat electrònic reconegut, associat al seu DNI. Els qui no disposen de certificat electrònic, podran fer l'enviament de la sol·licitud per eixa mateixa via, accedint al procediment amb la Clau de Tramitació Telemàtica (CTT) que figura preimpresa en la comunicació i adjuntant còpia d'un dels documents esmentats anteriorment, amb la qual cosa pot obtindre un justificant del registre electrònic de la presentació de la sol·licitud.

Recorde, no caldrà fer la sol·licitud si ja ho va fer en les eleccions generals a l'abril i la seua situació no ha canviat des d'aleshores.

  • Orde Interior 358/2015, de 27 de febrer per la qual es modifica l'annex 6 del RD 605/1999, de 16 d'abril de regulació complementària dels processos electorals (BOE 54 del 4/3/2015).
  • Resolució de 9 de març de 2015, de l'Oficina del Cens Electoral, per la qual s'establix el procediment per a la sol·licitud de vot dels electors residents absents que viuen a l'estranger (BOE 63 del 14/3/2015).

Una vegada proclamades les candidatures i finalitzat el termini de recursos, l'Oficina del Cens Electoral li enviarà la documentació per a votar.

Els enviaments hauran d'estar fets, en tot cas, abans del 29 d'octubre, tot i que a eixe termini caldrà de sumar-li el temps que tarde a arribar la documentació al domicili a l'estranger.

La documentació electoral que remet l'Oficina del Cens Electoral és la següent:

  • Un full informatiu.
  • Paperetes i sobres de votació.
  • Dos certificats d'inscripció en el cens electoral o cens de residents absents.
  • Sobre dirigit a la Junta Electoral Provincial.
  • Sobre dirigit al consolat o l'ambaixada.
  • Imprés per a la devolució de les despeses de l'enviament del vot per correu.

Hi ha de seleccionar la seua opció de vot (o no ha d'incloure cap papereta si el que vol és votar en blanc):

  • Per a l'elecció de diputats i diputades, ha d'introduir la papereta corresponent a la candidatura escollida dins del sobre de votació de color blanc.
  • Per a l'elecció de senadors i senadores, ha de marcar el/els candidats de la seua elecció d'acord amb les instruccions que es recullen en la papereta. Després ficarà eixa papereta en el sobre de votació de color sépia.

A continuació, introduirà en el sobre dirigit a la Junta Electoral Provincial el següent:

  • Sobres de votació amb les paperetes.
  • Un dels certificats d'inscripció en el cens.
  • Fotocòpia del passaport o del DNI expedits per les autoritats espanyoles, o certificació de nacionalitat o d'inscripció en el Registre de Matrícula Consular expedida pel Consolat d'Espanya al país de residència.

A partir d'ací, pot optar per fer el següent amb el sobre i el contingut:

  • Depositar-lo personalment en les urnes disposades a tal efecte a la seua ambaixada o al seu consolat. Ho podrà fer entre els dies 6 i 8 de novembre (ambdós inclosos). Haurà de lliurar el segon certificat d'inscripció en el cens al funcionari consular.
  • Remetre'l per correu certificat. Podrà fer-ho fins al 5 de novembre. En este cas, ha d'introduir el següent en el sobre dirigit al consolat o l'ambaixada:
    • Sobre dirigit a la Junta Electoral Provincial amb el contingut ja indicat.
    • El segon certificat d'inscripció en el cens.
    • Si així ho vol, l'imprés omplit per a la devolució de les despeses de l'enviament.

Serà indispensable per a la validesa d'eixos vots que conste clarament en el sobre un mata-segells o una altra inscripció oficial d'una oficina de correus de l'estat corresponent o, si escau, de l'Oficina Consular de Carrera o Secció Consular de la Missió Diplomàtica corresponent, que certifique de manera indubtable el compliment dels terminis previstos.

Finalitzat el termini per depositar el vot en urna, el funcionari o la funcionària consular expedirà una acta que haurà de remetre a la Junta Electoral Central i que contindrà el nombre de certificacions d'inscripció en el cens rebudes, així com el nombre de sobres rebuts per correu fins a la finalització del depòsit del vot en urna i, si s'escau, les incidències que s'hi hagen produït.

L'endemà, tots els vots (rebuts per correu o depositats en urna) s'hauran de trametre a l'oficina que es constituïsca al Ministeri d'Afers Exteriors, Unió Europea i de Cooperació a tal efecte, que els enviarà urgentment a les juntes electorals encarregades de l'escrutini.

Té més informació a l'ambaixada o consolat i en www.exteriores.gob.es i www.ine.es

Si algun elector del CERA es trobara temporalment a Espanya durant la convocatòria d'un procés electoral, podrà sol·licitar (igual que els residents en territori nacional) el vot per correu a partir de la data de la convocatòria i fins al dia 31 d'octubre, sense que això n'implique la baixa al CERA.

Per fer això, haurà d'omplir la sol·licitud disponible a qualsevol oficina del servei de correus indicant expressament la seua inscripció en el cens d'espanyols residents a l'estranger i dirigir-la a la corresponent Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral.

L'elector haurà de signar la sol·licitud i comprovar que l'empleat de correus posa la data i el segell corresponent.

Indicarà un domicili a Espanya on vullga rebre la documentació. Si ja s'haguera enviat la documentació al domicili d'inscripció per haver-ho sol·licitat des de l'estranger, se li enviarà un certificat d'inscripció amb la marca "DUPLICAT".

Després de rebre la documentació electoral a l'adreça d'Espanya que haja indicat en la sol·licitud, l'elector enviarà el seu vot per correu certificat a la Junta Electoral Provincial corresponent, no més tard del 6 de novembre

Estos electors no podran votar personalment a la Mesa electoral.

Enllaç a la presentació dinàmica del CERA